Jutarnji list
Katolička redovnica, a ikona radikalne ljevice, po svemu atipična, Teresa Forcades prepoznatljivo je lice španjolske javne scene, jedna od osnivačica pokreta za suverenost Katalonije, časna sestra čijih se riječi nemali broj biskupa skanjuje, a podupire ju građanski sloj, ljudi uglavnom srednje dobi, ne nužno katolici, nerijetko zapravo – agnostici.
Feministička je teologinja, što, gledajući doduše sasvim površno, na prvu zvuči kao oskimoron. Benediktinka Teresa (47), doktorica medicinskih znanosti i specijalistica interne medicine, otkad je 2009. ustala protiv “obmana farmaceutske industrije”, strpljivo i ekstenzivno argumentirajući, u jeku epidemije svinjske gripe, da cjepivo koje raspačavaju nije dovoljno testirano, postala je najpoznatijom europskom redovnicom. Ovu je školsku godinu gostujuća profesorica na berlinskom sveučilištu Humboldt. Na početku razgovora za Jutarnji list na spomen planine Montserrat u blizini Barcelone, gdje je smješten benediktinski samostan u kojemu živi posljednjih 15-godina, spontano uzdahne, primijetivši da joj “baš silno nedostaju i samostan i planina”.
Forcades često istupa u javnosti, njezina razmišljanja zanimljiva su i utjecajnim anglosaksonskim medijima. Prije nego što se zaredila, 2000., radila je kao liječnica, a potom je doktorirala na pitanjima javnog zdravstva. Medicinu je studirala u Španjolskoj i Americi, na Harvardu je magistrirala teologiju.
Službenoj Crkvi osobito su zasmetala njezina istupanja na temu pobačaja. Mnogi su joj biskupi zabranili javno govoriti u njihovim biskupijama. “Ne zalažem se za pravo na abortus općenito, već samo u određenim okolnostima. Žena koja je silovana i začela, može traumu na koncu preživjeti na način da je ta nesreća ojača kao osobu, može trudnoću naposljetku prihvatiti kao blagoslov u svom životu i odlučiti roditi. No, ako to nije slučaj, ne mogu osuđivati ženu koja je odlučila ne roditi. To što ja podupirem sve koje žele roditi, čak i u najtežim okolnostima, to je moj stav, ali ne mogu pristati na to da država dekretom tjera na rađanje”, govori aludirajući pritom na prijedlog iznimno restriktivnog španjolskog zakona o abortusu, kojemu se protivi 80 posto tamošnjeg stanovništva.
Zakon, doduše, ipak predviđa mogućnost abortusa u slučaju silovanja, ali samo ako je napad prijavljen policiji.
Crkvi poručuje da je i homoseksualna ljubav zasnovana na – ljubavi. Njezina su stajališta o tim temama odavno poznata, prije ulaska u svoju benediktinsku zajednicu o tome je otvoreno govorila i sestrama koje su je, mnoge i ne slažući se s njenim razmišljanjima, ipak primile pod zajednički krov.
“Jako je bitno da je Katolička crkva nedavno provela globalno istraživanje o suvremenoj obitelji, prije sinodalnih skupština koje počinju koncem ove i u 2015. godini. Znate li što to znači? Na stol su konačno bačeni problemi za koje su se mnogi biskupi dugo pravili da ne postoje. Sad, eto, imaju podatke i ne mogu ne znati imaju li, primjerice, u biskupiji djecu iz homoseksualnih brakova za koje roditelji traže krštenje ili koliko je njihovih vjernika u nevjenčanim brakovima…”