Sukob teologije i znanosti

Poltika.com

Sub, 05/01/2013 – 19:26

Sukob između teologije i znanosti je nešto što, prije svega, ovisi od pogleda na teologiju: da li se teologija smatra savršeno ispravnim, i automatski jasnim pogledom na svijet koji stoji iznad svega – pa i dokaza ljudskih čula – ili je teologija interpretacija, pokušaj da se razumije nešto veće i više od čovjeka, koji povremeno može biti neprecizan, pa čak i netočan.

Npr, kada su Galilei i Kepler počeli razmišljati o Sunčevom sistemu, i otkrili ono što su otkrili, to je bio strašan teološki šok. Ako Zemlja nije u centru, kako onda može biti posebno izabrana za stvaranje čovjeka “po liku Božjem”? Vjerni kršćani kojima su astronomi pokazivali teleskope (“evo, pogledaj sam”) odbijali su povjerovati svojim očima: silne knjige su napisane u tom periodu na temu kako teleskopi proizvode iluzije, i kako astronomija vodi u bezbožnost i napuštanje Biblije. (Ovo je samo dijelom dolazilo od Katoličke Crkve – Martin Luther je napisao nekoliko tekstova u kojima napada Keplera i Galileia kao apostate i neprijatelje kršćanstva).

Bilo je potrebno tristo godina da ova otkrića zaista budu prihvaćena širom svijeta, a značajan otpor je trajao sve do 19. stoljeća – geocentrična udruženja vrlo slična današnjim kreacionističkim društvima su cvjetala i preživjela sve do danas.

Postoji par kršćanskih sekti koji i dalje vjeruju da je Zemlja centar svemira, a oni još i nisu tako ekstremni kakvih ima. Budući da je u Bibliji na par mjesta svijet opisan kao “krug”, a pošto prvo poglavlje Biblije jasno kaže da se iznad zemlje nalazi “svod”, jedna ekstremna skupina vjeruje da je Zemlja doslovno ravna i kružna.

Ovo, naravno, nije ograničeno samo na kršćane, pripadnici nekih indijskih sekti (uključujući Hare Krishnu) vjeruju onome što piše u Bhagavad Giti. A tu piše da je Mjesec veći od Sunca, i da se nalazi dalje od Zemlje nego Sunce. Plus, piše da i na Mjesecu i na Suncu žive drugačije vrste bića koje imaju drugačiju prirodu. I pošto tako piše, oni tako i vjeruju.

Ovo su rezultati apsolutne teologije – ono što je rečeno je istina, i to se ne smije dirati.Ako je teologija, međutim, interpretacija, onda su stvari puno jednostavnije.

Meni osobno, čini se, da je bolje rješenje prihvatiti činjenicu da je teologija intepretacija Pisma, pokušaj da se razumije nešto što je puno veće i dublje od uobičajene čovjekove misli. Drugim riječima, čovjek može reći nešto slično slijedećem: “moje razumijevanje Biblije kaže jedno, ali dokazi iz prirode kažu nešto drugo. Provjerio sam dokaze iz prirode vrlo detaljno, oni su čvrsti i ne mogu ih negirati. Ako uzmem da priroda govori istinu, i da Biblija govori istinu, ostaje samo jedno mjesto za nesporazum – moje vlastito (ne)razumijevanje Biblije”.

http://pollitika.com/sukob-teologije-i-znanosti

 

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s