Prepiska koja je nastala kao reakcija na članak “Katolički nauk”

Originalni tekst donosimo u cjelosti:

Katolički nauk

objavljeno dana 27.05.2012. pod Aktualno

Stotinjak vjernika okupilo se ispred dubrovačkog suda u znak podrške svećeniku koji je ubio čovjeka. Čovjek je ubijen od svećeničke ruke. Moguće je stradali i bio suodgovoran za nemili događaj. Opravdava li to svećenika u njegovom postupku? Što to naučava katolička vjera? Je li to kršćanstvo Isusa iz Nazareta?

Ako veliki broj ljudi slijedi svećenički nauk zagovarajući ubojstvo iz samoodbrane, što to govori o katoličkom nauku? U Bibliji nigdje nema u Isusovom nauku da se potiče ubijanje u samoodbrani. Katoličko svećenstvo po čitavom svijetu (i kod nas) blagosljivlja oružje. Što znači blagoslov oružja? Jednostavnim razumljivim rječnikom to je dozvola (poticanje na) za ubijanje u samoodbrani. Ako se to čini za opće dobro naroda (čitaj politike) tada su to još i uzvišeni čini.

Peta Božja zapovijed čini se nema kod katolika neko značenje. Zagovara li neka institucija rat, kao npr. katolička institucija, kako se može očekivati od njihovih vjernika da se drugačije ponašaju.

Što reći na izjave okupljenih u znak podrške svom svećeniku (učitelju): «Ne sudimo, nego molimo za ubijenog i dajemo podršku prijatelju da izdrži». Recimo ipak da nam taj i takav etički vjerski sustav odgaja djecu u školama i vrtićima.

Udruga David

https://david-udruga.hr/novosti/aktualno/2012/05/27/katolicki-nauk/

 

Poštovani,

u svom priopćenju za medije u vezi slučaja velečasnog Ivice Sinanovića doveli ste u pitanje katolički nauk koji govori o pravu na samoobranu. Smijem li znati Vaš stav: ima li čovjek pravo na samoobranu ili ne? Ne osporavam javnu raspravu na temu da li je velečasni Sinanović prekoračio nužnu samoobranu ili nije, nego samo Vaš stav kako je samoobrana nedopustiva.
Prema nauku KC (a i zakonima RH) ona je dopustiva. Naime, Božja zapovijed „Ne ubij“ se ne smije shvatiti samo negativno, nego i afirmativno, tj. „Čuvaj život!“ Svačiji život, bio to život moj ili tuđi, kriminalca ili sveca, nebitno je. No, u trenutku kada treba birati između nedužnog života i života onog koji napada, potrebno je odlučiti se za obranu nevinog života. Konkretno, to znači da ako me netko napada i želi ubiti, imam pravo braniti svoj život na način da pokušam onesposobiti drugoga, a ako nema drugog načina, smijem čak i oduzeti taj život koji napada. No, potrebno je pokušati to izbjeći (te je u ovom slučaju upitno da li velečasni Sinanović to učinio).
Što biste vi učinili da Vas netko napada, da Vas želi ubiti, samo biste stali i pustili da Vas ubije? Postavljate pitanje da kako takav etički sustav može odgajati djecu u školama? A na koji način Vi odgajate svoju djecu: da nemaju pravo na samoobranu; da kada ih netko napadne trebaju mu pustiti da im čini što god želi, čak i ubije? BTW, zašto napadate samo stav Crkve o tome, a ne i zakone RH (i svih zakonodavstava u svijetu) koji to isto dopuštaju?

S poštovanjem,
Šime Zupčić, katolički teolog

 

Poštovani gospodine Zupčić,
Hvala Vam na Vašem dopisu i na vrlo važnim teološkim pitanjim u vezi pete zapovjedi Božje – Ne ubij!
 
Ne, mislim da niste u pravo kada tvrdite da je udruga David u svojem priopćenju za javnost, u vezi tragičnog slučaja, u kojem se velečasnog Sinanovića sumnjići za ubojstvo, dovela katolički nauk u pitanje koji govori o pravu na samoobranu.
Udruga David u svojem je dopisu samo potakla Katoličku crkvu na razmišljanje o onome što je Bog mislio kada je ljudima dao zapovjed  – Ne ubij i onoga kako tu zapovjedi crkva interpretira i prakticira koja se poistovječuje s vidljivim “božanstvom” na Zemlji.
 
Poštovani gospodine, budući da sam i sam teolog znam što to znači kada nam ljudi neteolozi, još gore, ne-katolici postavljaju jednostavna i logična pitanja na koja mi naštudirani teolozi-stručnjaci nismo u stanju dati jednostavne i kratke odgovore po uzoru Isusa iz Nazareta.
 
Puno puta sam se pitao zašto mi teolozi neznamo ljudima davati jednostavne i logične odgovore koje bi ljudima pomogli u praktičnom životu i došao sam do zaključka zato jer nepoznamo smisao naučavanja i života Isusa, Krista. U tom neznanju propovjedamo vjernicima da je Katolička crkva postala nadomjestak Isusa Krist a to se protivi Isusovom učenju, odnosno, to je huljenja Isusa koji je rekao – Ja sam put istina i život – jedino po meni dolazite do Oca.

Ja mislim kada bi mi teolozi poznavali i razumjeli Isusov život i Njegov nauk onda bi razumjeli i smisao pete zapovjedi.
Kako to mislim?
Predpostavite da Vam Isus, Krist pismeno odgovori na ovo isto pitanje, najme, dali imazte pravo na samoobranu? Sto mislite, dali bi njegov odgovor bio drugačiji nego prije dvije tisuće godina kada je hodao ovom Zemljom i učio smisao pete Očeve zapovjed – Ne ubij – drugačiji od onoga sto je zamislio Bog stvoritelj?

 
Mislite stvarno da bi Isus u svojem današnjem odgovoru opravdao samoobranu ubojstvom i pravedne ratove kao što to čini crkva? Ja sam uvjerenja da ne!
Mislim daće te se složiti s istinom – Bog se ne mjenja!?

 
Sada će te sigurno primjetiti kako i po kome je onda došlo do dvaju interpretacija jedne te iste zapovjedi – Ne ubij?
 
Nedvojbeno je da peta zapovjed glasi – Ne ubij!
Kako vidite ta zapovjed je kratko i jasno zapisana  – ne ubij! Bez ikakvih dodataka i dvojbi da bi mogle postojati situacije u kojoj bi bilo dopušteno ubijati, u samoobrani ili u tz. pravednim ratovima ili u obrani bozje časti!

No  svećenstvu, pismoznancima prije Isusa te crkvenim ocima, teolozima i papama nakon uskrsnuća i uzašašća Kristovog na Nebo ta zapovjed nije odgovarala jer im je oduzimala i oduzima instrument održavanja kraljestva na ovoj Zemlji i to u Kristovo ime za kojeg je Sotoni kada ga je kušao rekao da kraljestvo ovoga svijeta nije Njegovo kraljestvo.

 
No religiozni vođe su usprkos te Isusove izjave u Njegovo ime podesili tu zapovjed svojim potrebama s mnogim iznimkama no to više nije Božja zapovjed nego zapovjed onoga kome pripada ovo kraljestvo i kojem služi crkva s promjenjenim smislom božje zapovjedi.
 
No da bi zlobne namjere crkvenih arhitekata sigurno prošle kod vjernika oni su nadopune petoj zapovjedi, npr.smrtnu kaznu kamenovanjem stavili u usta Mojsiju i s njegovim autoritetom ih unjeli u Bibliju koju zatim proglašavaju neukom puku, pod prijetnojm vječnog prokletstva čistom božjom riječju.
 
U Novom Zavjetu Isus svjedoći svojim životom i učenjem o Bogu ljubavi, Bogu slobode, jednakosti i jedinstva. Isus kaže što učiniš ovome od najmanjih učinio si Meni. NIje li to smisao pete zapovjedi – Ne ubij? Nigdje nije rekao ubij u samobrani ili u ratu protiv heretika i krivovjeraca pa ni onda kada su izašli s toljagama na Njega da ga uhvate. Nije li rekao Petru kada ga je htio braniti mačem; Stavi mač u korice. Tko se mača lača od njega će i poginuti. Ili – što je mislio Isus riječima – što žanješ to ćeš i požnjeti?
 
Žalosno je da se u studiju teologije ne govori o tome što je zapravo mislio Isus  riječima što siješ to ćeš i požnjeti? Mislite da je tim riječima mislio    da je dozvoljeno ubijanje u samoobrani ili u tkz.pravednom ratu bez da zato snosimo odgovornost i posljedice, kako to naučava Katolička teologija.
 
Imate pravo čovjek se mora ponašati afirmativno, tj. Pšo pravilu „Čuvaj život!“ Mislimo isto kada pišete; Svačiji život, bio to život moj ili tuđi, kriminalca ili sveca, nebitno je – ja ga moram po božjim zakonima čuvati a ne uništiti. No istovremeno se pitate –  a što uraditi u trenutku kada treba birati između nedužnog života i života onog koji napada? Tu mislite da je ubijstvo bližnjega dopušteno!? Ne, nije jer postoji odgovor Isusa Petru – stavi mač u korice. No koliko vidim Vi slijedite savjet crkve a ne Krista a moje je da poštivam Vašu odluku.
 
Pišete; Potrebno se je odlučiti za obranu nevinog života. Konkretno, to znači da ako me netko napada i želi ubiti, imam pravo braniti svoj život na način da pokušam onesposobiti drugoga, a ako nema drugog načina, smijem čak i oduzeti taj život koji napada. Dragi kolega teolog nažalost to nije učenje Isusa Krista, to je učenje Katoličke crkve i njezinih otaca i papa.  Rezultat slijedbe nauke crkvenih otaca i papa je poznat to su bezbrojni religiozni ratovi i ubijstva za vrijeme inkvizicije te bezbrojni škandali u kojima se grči Katolička crkva u današnje vrijeme.
 
Pišete da je potrebno pokušati izbjeći ubijanje. To je ispravno no isto tako kažete da je to upitno kod velečasnog Sinanovića dali je to učinio, najme, dali je pokušao uraditi sve da spriječi ubijanje. Tako mislim i ja jer da je pokušao kao svečenik spriječiti ubijanje po petoj zapovjedi Božjoj onda bi u najgorem slučaju danas bio mrtav on a ne njegov brat Kristu koji nije studirao teologiju?
 
Pitate me; Što biste vi učinili da Vas netko napada, da Vas želi ubiti, samo biste stali i pustili da Vas ubije? Da, pokušao bi sve što bi bilo moguče spriječiti moju smrt no ja nebi ubio u tkz.samoobrani jer ubijanja ne dolazi u trenutku nego ima dugačak put na kojem se poštivanjem božjih zakona može spriječiti i to po zakonu sjetve i žetve koji djeluje kako u pozitivnom tako i u negativnome.
 
Pitanje, kako spriječiti nešto negativno u svojem životu je jedno od dubokih životnih pitanje na koje katolička teologija nema adekvatnog odgovora iz razloga jer joj nedostaju najbitniji aspekti izvornog učenja Isusa iz Nazareta u kojem je govora i o duši čovjeka prije njegovog rođenja. Nesdostaje joj učenje koje su prvi kršćani poznavali. Tu bi Vam preporučio listanje po prvim kršćanskim zapisima nekih apostola ili po spisima od  nekih velikih kršćanskih mislioca npr. Origena.
 
Postavljate pitanje, Kako takav etički sustav može odgajati djecu u školama? Odgovor je, kršćanski po Govoru na gori Isusa iz Nazareta i deset Zapovjedi božjih. Jas sam odgajao svoju djecu kršćanski a dali će se oni odlučiti za samoobranu ubijanjem drugoga ili ne to prepuštam njima. Ja se nadam da će u potpunosti respektirati petu zapovjed božju poštivanjem života svojeg bližnjega kako njegov bližnji nebi imao razloga doći i ubiti ga.  
 
Pitate; zašto napadamo samo stav Crkve o tome, a ne i zakone RH (i svih zakonodavstava u svijetu) koji to isto dopuštaju?
 
Poštovani gospodine da je crkva poštivala petu zapovjed božju onda danas ne bi samo zapadni svijet izgledao drukčije. Mi ne napadamo crkvu već je upozoravamo na diferenciju onoga što ona govori i onoga što čini a to je sve drugo nego kršćanski i Kristovo i po ustavu RH. Dakle, naša je zadaća po statute upozoravti a ne napadati a to je razlika.  Obećajemo, kada će crkva djelovati i živjeti po učenju Isusa Krista onda više nećemo imati razloga bilo što o njoj pisati.
 
S poštovanjem!
Moris Hoblaj, dipl. teolog i sociolog

Poštovani,
zahvaljujem Vam na Vašem odgovoru. Što mislim, koji bi Isusov odgovori bio? Pa, isti onaj kada je rekao „Ljubi bližnjega svoga kao samoga sebe!“ Dakle, trebam ljubiti bližnjega, ali kao uzor te ljubav stavlja ljubav prema sebi. 🙂 Zasigurno želi da ljubim bližnjega i na način da čuvam njegov život, posebno ako netko napada taj njegov život. A Isus (sam Isus, ne Crkva) kaže da jednako tako trebam ljubiti i sebe, tj. svoj život. Prema Bibliji jasno je da moj život nije moje vlasništvo, nisam sam sebe stvorio i pozvao u život, nego moj život je dar od Boga. Darovao mi je ga je On i prema tom daru se trebam odnositi s najvećim poštovanjem, taj dar ne smijem u niti jednom trenutku odbaciti. Taj dar trebam štititi.  
Nadalje, Vi u svom mailu odgovarate u svoje ime, u ime osobe koja priznaje Isusa Krista Bogom i vjeruje u Njega. Vaša vjera me osobito raduje. No, ne mislim da je to struktura udruge Davod, tj. pretpostavljam da ste Vi iznimka. Stoga mi je blesavo da se udruga David, udruga građana za zaštitu ljudskih prava (sami se tako definirate, nije to moja konstatacija) bavi ovim pitanjem, tj. da udruga koja je ne-vjerska udruga za zaštitu ljudskih prava osporava čovjekovo pravo na samoobranu. Jedno od temeljnih građanskih i ljudskih prava je pravo na život, te kao građanin ove države i ja i vi (i velečasni Sinanović) imamo pravo braniti to jedno od svojih temeljnih građanskih prava (ako ga vi iz vjerskih razloga ne želite koristiti – OK, ali na njega kao građanin imate pravo).
Ako Vaša udruga toliko želi kršćanski odgoj djece, po zakonu Isusa Krista, i striktno i nedvosmisleno poštivanje zapovijedi „Ne ubij“ zašto nikada nije izdala priopćenje za javnost u kojem brani pravo na život nerođenog djeteta? Prema zakonima RH to je dopušteno, a vi (kao oni koji žele kršćanski odgoj i poštovanje zapovijedi „Ne ubij“, barem tako pišete u svom mailu) ništa niste poduzeli.
Još nešto, sada je aktualna rasprava o umjetno potpomognutoj oplodnji, gdje se opet događaju mnogobrojna ubojstva ljudskih života, a vi opet šutite, ne dižete svoj glas protiv nepoštivanja zapovijedi „Ne ubij!“ Zašto? Zašto ste tako selektivni?
Ispričavam se ako je pitanje suviše osobno, te ću poštovati ako ne želite na njega odgovoriti, no gdje ste završili svoj studij teologije? Naime, prema statutu vaše udruge, njezini članovi ne mogu biti pripadnici vjerskih zajednica, pa me zanima da li ste bili pripadnik neke i kao takav završili studij teologije, a nakon toga iz nje istupili? Ponavljam, ako smatrate nepotrebnim na ovaj dio maila odgovarati, sasvim ću razumjeti i prihvatiti.
S poštovanjem,
Šime
Poštovani,

hvala i Vama na odgovoru, odnosno, reakciju na moj odgovor!

Slažem se s Vama  – Bog je Stvoritelj i darovatelj života, odnosno, On je život pa stoga vrijedi – jedino onaj koji je dao, stvorio, život može ga i uzeti i nitko drugi i to je smisao pete zapovjedi Božje. Stoga svi dodaci ili dogme oko mogučih iznimaka nemogu nikako dolaziti od Boga.
Za Vašu informaciju – Udruga David ima također u svojem statutu zapisano…. i žrtava Crkve: Po mojem mišljenju i analiziranju religija, pogotovo Katoličke crkve uzroci problematike kod tipičnih crkvenih žrtava  leže prije svega u nedosljednom kršćanskom-Kristovom nauku svećenstav, dnosno, u njegovoj neprimjeni u dnevnom životu crkvenih vjernika.

Pišete;
Ako Vaša udruga toliko želi kršćanski odgoj djece, po zakonu Isusa Krista, i striktno i nedvosmisleno poštivanje zapovijedi „Ne ubij“ zašto nikada nije izdala priopćenje za javnost u kojem brani pravo na život nerođenog djeteta?
Odgovor: Udruga David stoji iza načela konvencije ljudskih prava koju je Hrvatska podpisala (ali Vatikan ne) i stoga ne favorizira nikoga pa niti kršćanski odgoj djece već je za primjenu  ustavnosti u RH koji je u mnogim segmentima puno bliži Deset zapovjedi nego crkvena dogmatika i moral.

Pišete:
Prema zakonima RH to je dopušteno, a vi (kao oni koji žele kršćanski odgoj i poštovanje zapovijedi „Ne ubij“, barem tako pišete u svom mailu) ništa niste poduzeli.

Odgovor: Još ne, no to ne znači da nečemo izdati priopćenje.
Gospodine,i sami znadete da je to jedna tematika na kojoj se jasno prepoznaje šizofrenija katoličkog morala i etike, najme crkva je protiv pobačaja, što je u redu prema Deset Zapovjedi Božjih, ali je ta ista crkva istovremeno za blagoslov oružja, za pravedne ratove i slanje vojnika-mladih ljudi na klanje nna bojišta. Pitajte se zašto je crkva za ubijanje mladih ljudi a protiv ubijanja nerođene djece – zašto taj dvostruki moral? Koji ih je duh nadahnu ovom šizofrenijom? Krist sigurno ne – niti Duh Svteti o kojem govori Krist. Možete li si predstaviti Isusa kao vojnog vikara i odrešitelja budućih grijeha stotinama-tisućama vojnika pred početkom vojnih operacija? Dali bi Isus rekao vojnicima idite ubijajte agresore, protivnike ja sam vam unaprijed oprosti grijehe i ako budete ubijeni dolazite Meni u Nebo jer ste činili časna djela za domovinu? Vidite, to se sve može činiti u smislu slobode ali to onda nije kršćanstvo, nasljedovanje Krista nego nasljedovanje katolicizma i njegovog crkvenog boga.

Za bolje razumjevanje, David upozorava crkvu svojim djelovanjem upravo na tu činjenicu – večina vjernika misli iskreno da u crkvi slijedi Isusa Krista no mi teolozi imamo razloga sumnjati da to nije tako i stoga David smatra da su crkveni vjernici žrtve jer su prevareni. Kada netko zna što radi i se odluci i nadalje to raditi je o.k ali ako netko nezna da je prevaren onda je duznost svakog cestitig građanina da prevarene upozori na to a na njima je onda sto ce uraditi.

Pišete;
Još nešto, sada je aktualna rasprava o umjetno potpomognutoj oplodnji, gdje se opet događaju mnogobrojna ubojstva ljudskih života, a vi opet šutite, ne dižete svoj glas protiv nepoštivanja zapovijedi „Ne ubij!“ Zašto? Zašto ste tako selektivni?

Odgovor;
Mi nismo selektivni nego dosljedni ciljevima udruge. Gledajte, RH ima svoj ustav kojeg su potvrdili građani Hrvatske – a od njih je oko 80% katolika, dakle katolici i niihov kler su ga izglasali zašto se sada bune i čine pritisak na vladu? Ako je po ustavu dopuštena sloboda odlucivanja rađanja ili nerađanja djece, odnosno, prekinuće trudnoće ili način oplodnje onda bi crkva trebala raditi na provedbi promjene ustava a ne se boriti protiv Sabora i vlade RH koji su dužni provoditi ustavnost hrvatskog naroda.

David je za poštivanje Ustava RH.

Pišete;
Ispričavam se ako je pitanje suviše osobno, te ću poštovati ako ne želite na njega odgovoriti, no gdje ste završili svoj studij teologije?
Odgovor;
Nema problema – u Zagrebu, Eichstaett, u Muenchenu sam diplomirao.

Pišete;
Naime, prema statutu vaše udruge, njezini članovi ne mogu biti pripadnici vjerskih zajednica, pa me zanima da li ste bili pripadnik neke i kao takav završili studij teologije, a nakon toga iz nje istupili?
Da, diplomirao sam katoličku teologiju koja me je potakla na analizu i usporedbu života Isusa iz Nazareta sa povješći i sadašnjošću Katoličke crkve. Rezultat je bio da sam se odlučio za sljedbu Krista izvan Katoličke i bilo kakve druge religijske organizacije po principu slobodnog Duha po uzoru Isusa iz Nazareta koji je djelovao izvan svih institucija. Isus, Krist sigurno nije htio, niti je osnovao crkvu kava je katolička, odnosno i sve druge koje se nazivaju kršćanskima. Danas sam slobodni kršćanin bez da sam učlanjen u bilo kakvu crkvu ili religiju no to ne znači da nemam istomišljenika s kojim tijesno surađujem i radim. Živim od svakodnevnog rada mojih ruku i to  osam satnog fizičkog rada.

S poštovanjem!
Moris Hoblaj

 

 

 

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s