Priopćenje Udruge Protagora o religijskoj diskriminaciji učenika na ekološkom kvizu “Lijepa naša”

U veljači 2011. udruga „Protagora“ potaknuta molbom revoltiranog roditelja, čije je dijete sudjelovalo u natjecanju iz ekologije, na kojem su, između ostalog, učenicima postavljana pitanja – iz vjeronauka, odlučila provjeriti o čemu se radi i poduzeti određene mjere u cilju zaštite djece koja zbog bilo kojeg razloga ne pohađaju katolički vjeronauk. Saznajemo da kviz organiziraju udruga „Lijepa naša“ i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta što je vidljivo i na samoj web-stranici spomenute udruge. Na istoj web- stranici vidljivo je i da „Ekološki kviz „Lijepa naša“ u pisanom i usmenom dijelu obuhvaća 5 zadanih (tematskih) područja. Zadana područja su dio nastavnih sadržaja predmeta: priroda, biologija, kemija, geografija i vjeronauk.“

Budući je sama prisutnost pitanja iz vjeronauka na školskom kvizu iz ekologije po mnogo čemu problematična, „Protagora“ u vezi kviza šalje upit MZOS-u, kao i molbu saborskoj zastupnici Mariji Lugarić da resornom ministru postavi određena pitanja. 15. veljače od Ministarstva primamo izvješće u kojem se uopće ne odgovara na postavljana pitanja, već se iznose neke općepoznate činjenice i upućuje nas se na udrugu „Lijepa naša“ koja organizira kviz uz ogradu da Uprava za inspekcijske poslove ne nadzire provođenje smotri i kvizova. Na našu molbu zastupnica Marija Lugarić ministru Fuchsu 25. svibnja postavlja zastupničko pitanje o spornom kvizu. Ministar se u odgovoru ograđuje od odgovornosti za provođenje kviza i ne daje odgovore na postavljena pitanja, već opet iznosi poznate činjenice pri čemu ističe da je sporni kviz pozitivno ocijenjen od strane Agencije za odgoj i obrazovanje i da stoga Ministarstvo daje suglasnost za provođenje kviza u školama. Zbog nezadovoljavajućeg odgovora (zapravo izbjegavanje odgovora na ključne probleme) zastupnica Lugarić ministru postavlja dopunsko zastupničko pitanje. Najvažnije točke zastupničkog pitanja su sljedeće: „Koja je veza između vjeronauka i ekologije, tj. temeljem koje argumentacije se sadržaji vjeronauka nalaze u eko-kvizu?“, „Smatrate li da sadržaji neznanstvene discipline (vjeronauka) mogu biti u istom kvizu sa sadržajima znanstvenih disciplina?“, „S obzirom da je vjeronauk izborni predmet (dakle, ne pohađaju ga svi učenici), a kvizu mogu pristupiti svi učenici (dakle, i oni koji ne pohađaju vjeronauk), smatrate li da su učenice i učenici koji ne pohađaju vjeronauk diskriminirani u odnosu na učenike koji pohađaju vjeronauk u vezi sudjelovanja u eko-kvizu i uspjehu na njemu?“

Odgovore koje smo dobili smatramo skandaloznima zbog otvorenog pristajanja na diskriminaciju djece nekatolika, odnosno djece koja ne pohađaju katolički vjeronauk. Iako se MZOS i ministar Fuchs u svojim odgovorima ograđuju od sudjelovanja u organiziranju kviza, priznaju da isti kviz sufinanciraju i da pozitivno ocjenjuju ovakvu praksu. Ministar Fuchs tako smatra da su pitanja iz vjeronauka sasvim primjerena jer „se teme vezane uz ekologiju planiraju nastavnim planom i programom katoličkog vjeronauka (…). Osim toga, cjelovitom pristupu učeniku kurikularnim se planiranjem potiče međupredmetna povezanost, te razvijanje interdisciplinarnosti.“ Ministar pri tom prigodno ignorira činjenicu da vjeronauk NIJE znanstvena disciplina, stoga sa znanstvenog stajališta ne možemo govoriti o interdisciplinarnosti. Znanost ima svoju metodologiju koja je sasvim različita od sustava religioznog vjerovanja – znanstvene spoznaje su provjerljive i objektivne, dakle i jednake za sve ljude neovisno o njihovoj religijskoj pripadnosti. Također, znanstvene spoznaje mogu doći u koliziju s religijskim vjerovanjima i stoga je za sve učenike važno da nauče razlikovati .

znanstvene činjenice od religijskih vjerovanja, a ne da im se sugerira da je riječ o istoj stvari. Kod pitanja ekologije npr. znanstvena stajališta o demografskim problemima i mogućim rješenjima ulaze u izravnu koliziju sa stajalištima Katoličke crkve koja u demografskoj eksploziji ne vidi nikakav problem, već naprotiv – poželjnu činjenicu. Ministar u svom dogovoru i po treći put odbija odgovoriti na pitanje o zajedničkom testiranju sadržaja neznanstvenog predmeta (vjeronauka) i znanstvenih disciplina pri čemu zapravo krši svoju zakonsku obavezu da odgovori saborskoj zastupnici, odnosno zainteresiranim hrvatskim građanima.

Ovdje se nameće i pitanje zašto su postavljana pitanja isključivo iz katoličkog vjeronauka. Da su postavljana pitanja isključivo iz islamskog vjeronauka, mislim da bi svima bilo jasno da je riječ o diskriminaciji, a ovakvim postupkom Ministarstvo nam daje do znanja da je protivno Ustavu RH suglasno da se katoličanstvo u javnim školama tretira kao državna religija. Nama je jasno da, iako je ekologija znanstvena disciplina, promišljanje o ekološkim problemima uključuje i etičku dimenziju, međutim iz ministrovih odgovora, kao i iz pozitivno ocijenjene prakse udruge „Lijepa naša“ proizlazi da je ministar suglasan time da se jednoj vjerskoj zajednici u RH priznaje svjetonazorski monopol pri čemu država očito odgovore utemeljene na nauku Katoličke crkve prihvaća kao ispravne, dok alternativne odgovore utemeljene na etici drugih religija ili na sekularističkom humanizmu smatra netočnima. Učenici koji odgovaraju u skladu s naukom Katoličke crkve osvajaju bodove na takmičenju, dok se odgovori utemeljeni na drugačijim svjetonazorima niti ne uzimaju u obzir kao mogući.

Da stvar bude apsurdnija, ministar pitanja iz vjeronauka na ekološkom kvizu uspoređuje s pitanjima iz npr. francuskog na kvizu iz francuskog jezika jer su u oba slučaja učenici, koji pohađaju izbornu nastavu, u prednosti. Ministar pri tom sasvim ignorira činjenicu da je jezikoslovlje znanstvena disciplina, da pohađanje izborne nastave stranih jezika nije uvjetovano religijskom pripadnošću i da mu nisu postavljena pitanja o natjecanju iz vjeronauka (takvo natjecanje također postoji), već o natjecanju iz sasvim druge discipline. Možda bi ministru bilo jasnije u čemu je problem da su učenicima na ekološkom takmičenju bila postavljana pitanja na talijanskom jeziku i da su tako pripadnici talijanske manjine stavljeni u povoljniji položaj. Naime, prema postojećem Ustavu u RH službeni jezik jest hrvatski jezik, međutim RH je sekularna država koja nema službenu religiju, već su sve vjerske zajednice jednake i odvojene od države.

Usprkos navedenim činjenicama i usprkos ogradama u vezi odgovornosti za suorganiziranje kviza, ministar na kraju izražava zadovoljstvo pozitivnim ocjenama kviza od strane Agencije za odgoj i obrazovanje, a među svim državnim institucijama, koje sudjeluju u provedbi i kontroli kviza, nije se našao nitko tko bi očiglednu diskriminaciju nekatolika i očigledno nepoštivanje znanstvene metodologije smatrao spornim. Naglašavamo da, iako su MZOS-u triput postavljena pitanja o utemeljenosti zajedničkog testiranja znanstvenih disciplina i neznanstvenog predmeta, iako smo tri puta postavili pitanje o diskriminaciji na religijskoj osnovi da od Ministarstva i od ministra nismo dobili odgovore koje su nam po zakonu dužni pružiti. Toliko o poštivanju zakona, pa i samog ustavnog poretka RH od samih njezinih tijela i od njezine izvršne vlasti.

Upravni odbor Udruge Protagora

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s