Početak nove školske godine, početak istih problema!?

Tko stoji iza diskriminacije djece u školama?

Početak nove školske godine u osnovnim školama donio je roditeljima nove brige i dileme po pitanju vjeronauka. Roditelji smatraju to dodatnim pritiskom na njih i njihovu djecu, koja su već i do sada praktički bila stigmatizirana, jer ih način na koji je organizirana nastava vjeronauka diskriminira u odnosu na djecu koja tu nastavu pohađaju.

Naime, nejednaki tretman djece u školi vidljiv je već po tome što djeci, koja ne pohađaju satove vjeronauka, nije omogućen boravak u školi ako je vjeronauk prvi sat, a ako je vjeronak u satnici, smješteni su u neodgovarajućim prostorijama (poput fotokopiraona) ili borave po hodnicima. To njihovim roditeljima pričinjava dodatne probleme jer moraju dovoditi djecu u školu u vrijeme kada već odavno moraju biti na poslu. Takvi problemi najviše pogađaju roditelje djece mlađeg uzrasta, od 1. do 4. razreda osnovne škole. Istovremeno se nastava drugih izbornih predmeta (drugi strani jezik, informatika) održava u terminima van redovne nastave, pa djeca koja ne odaberu izborni predmet nemaju takvih problema.

Zbog čega je toliko problematično organizirati nastavu vjeronauka u vrijeme kada odgovara svim roditeljima, a nije problem organizirati nastavu drugih izbornih predmeta? Radi li se o pukom (ponavljajućem) slučaju ili je riječ o namjeri?

Zašto ne funkcionira prvi ili zadnji sat?

Uredu pravobraniteljice za djecu često se obraćaju roditelji čija djeca ne pohađaju vjeronauk u školi, upravo zbog problema organizacije nastave vjeronauka, žaleći se da, u slučajevima kad je vjeronauk u sredini rasporeda, njihova djeca slobodan sat provode neorganizirano i bez nadzora. Zbog toga je Ured pravobraniteljice za djecu prošle godine uputio Ministarstvu znanosti, obrazovanja i športa preporuku, u prigodi početka školske godine 2010/2011., da se nastava svih izbornih predmeta, pa tako i vjeronauka, odvija prvi i posljednji sat po rasporedu ili u suprotnoj smjeni, kako bi se osiguralo da djeca to vrijeme ne provode oko škole ili u neprimjerenim školskim prostorijama, često i bez nadzora. Takva organizacija nastave trebala bi biti pravilo, izjavila je prošle godine Pravobraniteljica za djecu Mila Jelavić.

Ukoliko iznimno nije moguće u školi organizirati nastavu na način da vjeronauk ne bude u sredini rasporeda, nužno je osigurati sigurnost i zaštitu djece i organizaciju njihova „slobodnog“ sata na način da ga djeca provode pod nadzorom, organizirano i što kvalitetnije.

U vezi s traženjem suglasnosti roditelja da „dijete – ako želi – povremeno – bude u učionici za vrijeme sata vjeronauka“, pravobraniteljica za djecu kaže kako postoji bojazan da bi takva praksa škola mogla postati pravilo u cilju opravdavanja nedostatka primjerenih organizacijskih i prostornih uvjeta za skrb i zaštitu djece za vrijeme „slobodnog“ sata. Ostaje gorak okus da se ovdje radi o čistoj manipulaciji s djecom i povrede ljudskih prava koja nema opravdanja.

Jesu li prava djece dovodena u pitanje?

U slučajevima kada djeca borave u učionici za vrijeme sata vjeronauka, kojeg nisu izabrali kao izborni predmet i time se zapravo izjasnili da ne žele pohađati nastavu vjeronauka u školi, dovodi se u pitanje ostvarivanje prava djece na slobodan izbor izbornih predmeta, a time i pravo na obrazovanje pod jednakim uvjetima, jasan je stav Ureda pravobraniteljice za djecu Republike Hrvatske.
Službena prosvjetna politika (i općenito politika) već dugo krši ustavnih prava kad je riječ o sekularnoj državi, slobodi vjeroispovjesti, jednakim pravima djece i pravima roditelja da odlučuju o odgoju svoje djece. Vjeronauk je u javne škole u Hrvatskoj uveden na temelju Ugovora Vlade Republike Hrvatske i Hrvatske biskupske konferencije o katoličkom vjeronauku u javnim školama i vjerskom odgoju u javnim predškolskim ustanovama, a na temelju članka 2. Zakona o potvrđivanju ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o suradnji na području odgoja i kulture, objavljenog u Narodnim novinama 1997. godine. Odluku o tako važnom pitanju donijela je politika i crkva bez pitanja onih koje oni zastupaju. Postavlja se pitanje jesu li interesi politike i crkve iznad interesa onih koje oni navodno zastupaju?

U 1. članku tog Ugovora (stavak 4) stoji da se “nastava katoličkog vjeronauka u javnim osnovnim i srednjim školama izvodi pod istim uvjetima pod kojima se izvodi nastava ostalih obveznih predmeta, napose s obzirom na položaj vjeronauka unutar rasporeda sati”. No, kako smo vidjeli, iskustvo pokazuje očito kršenje tog ugovora kojeg je država sklopila s Crkvom. Crkva je postojećom praksom zacijelo zadovoljna, no što je s državom, koja po definiciji obuhvaća ne samo roditelje djece koja pohađaju vjeronauk u školama, već i roditelje djece koja ne upražnjavaju tu aktivnost? Zašto ne država reagira na očito kršenje ustavnih prava svojih građana na obrazovanje pod jednakim uvjetima?

Kod ulaska u sustav školstva država i crkva govorili su o neobaveznom, izbornom predmetu koji neće biti ocjenjivan. Danas je slika drugačija, ocijene iz vjernauka direktno utiču na bolji prosjek polaznika vjernauka, što je diskriminirajuće za djecu koja ne polaze vjernauk.

Postavlja se pitanje odgovornosti nekoliko subjekata društva:

-politike za kršenje Ustava RH

– crkve kao političkog partnera u kršenju Ustava i upitnog zastupnika Boga, kao i moralna upitnost

– roditelja, koji ne razmišljaju o posljedicama svega toga za njihovu djecu

Budući se neki roditelji obraćaju Udruzi David za pomoć, molimo sve roditelje, učitelje i nastavnike kao i sve koji su svjedoci mnogih nepravilnosti u toj problematici da nam se jave sa konkretnim podacima:

–        naziv i mjesto škole

–        ime i prezime ravnatelja škole

–        opis problema

Svima koji žele ostati anonimni Udruga jamči privatnost. Ukoliko dobijemo dovoljno podataka spremni smo pokrenuti konkretne akcije u rješavanju tih problema.

David-Udruga građana za zaštitu ljudskih prava

www.david-udruga.hr

info@david-udruga.hr

Tel. 092 2631 712

 

 

2 misli o “Početak nove školske godine, početak istih problema!?

  1. koliko ostali izborni predmeti poput stranih jezika ili informatike diskriminiraju djecu koja ih ne pohađaju? gdje tada budu djeca koja te predmete ne pohađaju?
    ili je problem samo gdje su djeca koja ne idu na vjeronauk?
    a onda, je li i to diskriminacija s vaše strane – neobuhvatiti problem izbornih predmeta tj što s djecom koja ne idu na neki izborni predmet?

    Sviđa mi se

  2. Moje dijete pohađa Osnovnu školu “Augusta Cesarca” u Zagrebu. Učenici polaze školu u smjenama- jedan tjedan ujutro, drugi tjedan popodne. Nastava je organizirana tako da su izborni predmeti obavezno smješteni u suprotnu smjenu, tako da učenici koji odaberu informatiku /strani jezik obavezno barem dva puta tjedno nastavu imaju dvokratno- i ujutro i popodne. Jedino je izborni predmet vjeronauk uklopljen u satnicu, pa tako npr. moje dijete ima po rasporedu vjeronauk 3. ili 4. sat. Za to vrijeme ,(45min), mogu ili napustiti školu, ili čekati u predvorju škole, naravno bez ikakvog nadzora, i čak i bez mogućnosti da, npr. to vrijeme korisno iskoriste pišući zadaću ili učeći za ostatak nastave koju imaju tog dana. U knjižnicu ne mogu jer knjižnica radi jednokratno, i baš NIKADA čitaonica i knjižnica nisu otvorene za te učenike u vrijeme kada oni imaju “prazan” sat. Ravnateljica odgovara da ona taj problem ne može riješiti jer je”od MZOŠ dobila naredbu da vjeronauk , za razliku od ostalih izbornih predmeta, mora uklopiti u satnicu”, a ne može otvoriti knjižnicu jer ne može/želi mijenjati radno vrijeme školske knjižnice, niti može zaposliti dodatnog djelatnika u knjižnici. Slobodnu učionicu djeci ne želi dati, “jer ne dolazi u obzir da djeca budu bez nadzora u učionici”, a učitelji/nastavnici koji su eventualno slobodni u školi “imaju pravo to vrijeme pisati svoje prirpreme u miru, a ne paziti na tuđu djecu”.
    Kako se radi o školi koju pohađa veliki broj đaka pripadnika nacionalnih manjina, naročito Roma, ne radi se o iznimnikama jednog ili dva učenika. U razredu mog djeteta, od 19 učenika 4 ih ne pohađa vjeronauk, dakle 20% đaka.

    Sviđa mi se

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s