DJEVICA MARIJA

Slobodna Dalmacija

http://www.slobodnadalmacija.hr/Hrvatska/tabid/66/articleType/ArticleView/articleId/79133/Default.aspx

15.11.2009. | 22:48

Oplodnja ili začeće

Piše: Saša Horvat

Komentar dr. Željka Poljaka: „Sabor Djevicu Mariju pretvorio u krmaču“

Dr. Poljaku zasmetala je terminologija Zakona o medicinskoj oplodnji, kojom je, ustvrdio je komentator, žena uvođenjem veterinarskih pojmova svedena na krmaču 

„Nepoznati slikar ove Bogorodičine slike vjerojatno je bio nacist ili barem rasist. Falsificirao je Majku Božju, koja je pouzdano bila semitskog podrijetla, i svojom slikom nastojao dokazati da je ta rasna Židovka bila čisti nordijski tip, onakav o kakvome su svojedobno sanjarili Hitler i njegovi sljedbenici. No nemojte se zbog toga užasavati jer je za Blaženu Djevicu Mariju bolje i to nego da se slučajno pojavi u Hrvatskom saboru. Tu bi prošla na dijametralno suprotan način jer bi, po novom Zakonu o medicinskoj oplodnji, bila degradirana na razinu krmače! Naime, po terminologiji toga zakona…”

Ovo je dio uredničkog komentara naslova “Terminološke zafrkancije”, prof. dr. Željka Poljaka, urednika “Liječničkih novina” (br. 82., rujan 2009.), službenoga glasila Hrvatske liječničke komore, koji je izazvao brojne komentare.

Uvreda ili ne

Naime, u hrvatskom javnom govoru vrlo je jasno kada nečije mišljenje vrijeđa ili ugrožava određene skupine kao npr. homoseksualce, manjine, životinje i ostale. Međutim, kada su u pitanju vjerski osjećaji, onda granica dobrog i lošeg ukusa više nije jasna.

Glasnogovornica Hrvatskoga katoličkog liječničkog društva dr. sc. Morana Brkljačić Žagrović kazala nam je:
– Riječ je o uredničkom komentaru pod naslovom “Terminološke zafrkancije” i on kao takav ne zastupa stajalište svih nas, nego samo urednika. Držimo kako je možda upotrijebio nezgodan primjer, međutim sasvim ga podržavamo u nastojanju da prikaže kako je upotreba termina začeće ispravnija nego oplodnja.

 
 

Pitali smo za mišljenje i udrugu “David”, koja ne samo da nema riječ “katolička” u nazivu, nego skuplja potpise građana kako bi podigla kaznenu prijavu protiv predsjednika Biskupske konferencije Marina Srakića zbog sumnje u stjecanje protupravne imovinske dobiti.

Predsjednik Boris Stanojević kazao nam je kako su u Udruzi općenitog stava da komentari trebaju osloviti ponašanja, događaje, teme, društvena kretanja, ustavne slobode, ukratko isticanje karaktera cilja komentara na neosoban, kulturan i pristojan način.

– Konkretan tekst nije u skladu s ranije opisanim stavom Udruge. Marija je osoba koja zahtijeva poštovanje kao i svaki drugi čovjek. Krmača kao usporedba istaknuta je na uvredljiv način da bi se dala važnost konkretnom stavu autora oko medicinske oplodnje. Životinje imaju dušu kao i čovjek te zaslužuju jednako poštovanje kao i čovjek – kazao je Stanojević, dodavši:

– Osobni stavovi o nacijama, rasi, terminologiji o životinjskom svijetu, katoličkoj terminologiji i učenju, vjerskim osjećajima i slično samo su osobni stavovi komentatora, koji su raspoloživi za ocjenu svakome na neosoban, primjeren, kulturan i pristojan način.

Nadalje, s obzirom na to da se i u Kuranu spominje Marija (Maryam) kao majka božjeg poslanika, za mišljenje smo upitali predsjednika Mešihata Islamske zajednice u Hrvatskoj, muftiju Ševka ef. Omerbašića:
– Pročitao sam cijeli tekst i ne vidim da je dr. Poljak imao zle namjere glede toga, samo je nesretno izabrao primjer Djevice Marije. On ukazuje na to da ne treba brkati termine koji se koriste za životinje i ljude.

S druge strane, svećenik don Anđelko Kaćunko rekao nam je:
– Dr. Poljak je kao lektor dao nekoliko zanimljivih i utemeljenih primjedaba. Ipak se pokliznuo na “općem” jezičnom području i, još gore, na “užem” crkvenom gdje se (kao i u medicini) rabi tzv. stručni jezik. Dakle, ne samo da je “dirnuo debelokošce”, nego je u dobroj namjeri “popločao put” i do jezičnog, i do teološkog, i do uljudbenog “pakla” te došao do ruba blasfemnog vrijeđanja vjerničkih osjećaja. Uz to, u bojovno-jezičnom žaru upao je i u svojevrstan “teološki rasizam”, previdjevši da svaka rasa Majku Božju i Isusa prikazuje u boji svoje kože, što Crkva smatra teološki opravdanim. 

Poljak: Na istoj smo strani

Naravno da sam satirom nastojao izazvati reakcije i one su bile uglavnom pozitivne, izuzevši nekoliko hipersenzibilnih pojedinaca. Jedan mi je invalid

pisao zašto sam protiv njih, a nekoliko vjernika da vrijeđam njihove osjećaje.  Nikad ne ostajem dužan odgovor pa sam im odgovorio otprilike ovako: Molim Vas pročitajte pažljivo što sam napisao pa ćete uvidjeti da smo na istoj strani.

Od invalida očekujem da se u interesu vlastitog ugleda obračunaju s lažnim invalidima, a od vjernika podršku mojem prijedlogu da Sabor u zakonima ne primjenjuje veterinarsku terminologiju na ljude. Konkretno, neka se termin umjetna oplodnja, kao i dosad, primjenjuje na krmače, a na ljude termin umjetno začeće.

Podsjetio sam na uzornu terminologiju Katoličke crkve koja govori o začeću Blažene Djevice Marije, a ne o oplodnji. Iako se nekome na prvi pogled čini nedoličnim spomenuti u istoj rečenici krmaču i Majku Božju, očekujem podršku onih vjernika koji rasuđuju etički, a ne na temelju površnog dojma, kazao nam je dr. Poljak.“ 

 

Prosvjed zbog vrijeđanja Blažene Djevice Marije u “Liječničkim novinama”

 http://amac.hrvati-amac.com/index.php?option=com_content&task=view&id=3175&Itemid=192

     

 

Srijeda, 30 Rujan 2009
Prosvjedno pismo koje sam jučer uputio uredništvu Liječničkih novina, povodom sramotnoga članka u rujanskom broju, u kojem se na najgrublji način vrijeđa Blažena Djevica Marija, ali i druge katoličke svetinje. 
Znajući, na žalost,  tko je i kakav je poisac spornoga članka, ne očekujem previše od svojega prosvjeda, ali sam primijetio da niti jedan od kolega iz naše virovitičke podružnice Hrvatskoga lkatoličkog liječničkog društva nije pročitao članak i ne zna koliko je mržnje i zlobe izliveno u njemu.
Liječničke su novine inače staleško glasilo Hrvatske liječničke komore i prima ih svaki liječnik u Hrvatskoj. Sporni je članak objavkljen pod naslovom «Terminološke zafrkancije» u broju 82, od 15. rujna 2009. godine.

Poštovana gospođo!
Javlja Vam se kako bih reagirao na neprimjereni i uvredljivi dio teksta urednika Liječničkih novina, objevljenog u LN 82, od 15.9.2009. godine.
Naprosto sam užasnut kontekstom u koji je gospodin Poljak u svojemu «Urednikovom kutku» pod naslovom «Terminološke zafrkancije» stavio Majku Božju, koji mi vjernici nazivamo Blaženom Djevicom Marijom, bez grijeha začetom.
Ne radi se samo o tome da je autor teksta bez ikakve ograde utjelovljenje Isusa Krista, koga mi katolici smatramo pravim Bogom i pravim Čovjekom, drugom božanskom Osobom, stavio u kontekst sramnoga i protuetičnog Zakona o potpomognutoj oplodnji, s kojim ono nema baš nikakve veze. Još je maligniji i još je više za osudu način na koji je u članku  tretirana sama Bogorodica, čime autor članka  pokazuje krajnje nepoznavanje osnovnih istina Katoličke vjere, ali i teško prikriveni prijezir prema onome što je nekima sveto, a autoru je očevidno vrlo slabo poznato. U cilju zaštite digniteta onoga što kao vjernici smatramo svetinjom, ali i u svrhu razjašnjenja očevidno mnogima nejasne materije, slobodan sam Vas upozoriti na slijedeće:
U cilju zaštite digniteta onoga što kao vjernici smatramo svetinjom, ali i u svrhu razjašnjenja očevidno mnogima nejasne materije, slobodan sam Vas upozoriti na slijedeće:

Bezgrješno Začeće Blažene Djevice Marije je dogma Katoličke crkve (dakle, ono što je svaki katolik dužan vjerovati ako se želi zvati katolikom) i odnosi se na Blaženu Djevicu Mariju, a ne na začeće Isusa Krista!!! Koliko puta treba ponavljati tu činjenicu, čije je krivo inetrpretiranje tako često služilo nastavnicima makrsizma da se izruguju našim svetinjama!? Dakle, Djevica je Marija začeta bez grijeha, iako je njezino naravno začeće plod normalnoga bračnog odnosa njezinih roditelja, pri čemu je izravnom Božjom intervencijom kao buduća majka živoga Boga sačuvana od istočnoga grijeha. Bladgan Bezgriješnog začeća slavi se 8. prosinca, a Gospin rođendan («Mala Gospa») 8. rujna, dakle, devet mjeseci kasnije.

  1. Isus je doista začet po Duhu Svetom (kako to molimo u obrascu Vjerovanja), ali se to ne naziva bezgrješnim začećem, jer je Isus kao pravi Bog po svojoj božanskoj naravi savršen i bez grijeha, pa niti nakon svojega utjelovljenja ne nosi pečat praiskonskoga grijeha. Njegovo utjelovljenje Crkva slavi 25. ožujka (na blagdan Blagovijesti), dakle devet mjeseci prije Njegovoga rođendana – Božića).
  2. Dakle, autorova igra riječi «bezgriješno začeće-bezgrješna oplodnja» pokazuje temeljno nepoznavanje materije o kojoj piše, ali i nepoštivanje najvećih svetinja Katoličke vjere. Degutanstno je da se uz Gospino ime vezuje riječ «krmača», što je teška uvreda za vjernike, bez obzira na to u kojem je kontekstu izrečeno!
  3. Uz to, članak je opremljen reprodukcijom jedne starinske slike Srca Marijina, za čijega autora gospodin Poljak piše da je bio «vjerojatno nacist ili barem rasist», jer je na slici Blažena Djievica Marija umjesto kao «rasna Židovka» (što god to rrebalo značiti), prikazana kao «čisti nordijski tip, onakakv o kakvome su svojedobno sanjarili Hitler i njegovi sljedbenici». Opet pokazujući nepoznavanje vjeronauka, autor kontekstualizira Katoličku crkvu i nacizam ili bar rasizam!!? Bilo bi upravo smiješno da nije žalosno! Taj je Hitler, na kojeg se autor poziva, tijekom svoje vladavine nesmiljeno progonio Katoličku crkvu, između ostaloga i puneći konc-logore zauzetim katoličkim vjernicima, svećenicima i časnim sestrama (poput Sv. Maksimilijana Kolbea, Sv. Edith Stein i tolikih drugih). Strašno je da autor unatoč svojim poodmaklim životnim godinama ne zna da su pred tim istim nacizmom iz Slovenije u Hrvatsku pobjegle stotine katoličkih svećenika, kojima je to bio jedini način da ne budu odvedeni u logor i nastave svoju pastoralnu djelatnost. Da, u Hrvatsku ih je primio Bl. Alojzije Stepinac, zauzeti borac protiv nacizma i svih drugih nečovječnih sustava. Toliko o katoličanstvu i nacizmu, makar smo mislili da su te rasprave davno iza nas.
  4. A zašto je Gospa prikazana kao nordijski tip? Zašto se na mnogim slikama Isusa prikazuje kao pravokosog, s blagim crtama lica? Jednostavno stoga što slike svetaca u Katoličkoj crkvi nisu faktografski prikazi i ne služe tome da se prikaže kako su oni doista izgledali. Dapače, Crkva dopušta prikazivanje Isusa kao crnca za potrebe crkava u Africi ili pak kao Azijata za crkve u Aziji, kako bi se naglasilo da je Isis pravi brat svakom čovjeku, bilo koje rase bio, bez obzira na svoje ljudsko porijeklo iz židovskoga naroda. Nitko time ne niječe da je Isus rođen kao Židov i to znade svaki vjernik ma gdje živio, ali Isus je na svijet došao donijeti spasenje za sve ljude, a ne samo za Židove. Gdje je tu rasizam, dapače, nacizam!?? Nije li to božanski univerzalizam, tako dalek od bilo čega što ljudi mogu stvoriti!
  5. Da se uator na sličan način, pa i puno blaže, poigrao svetinjama neke druge vjere, islama, židovstva ili neke druge manjinske vjerevu Hrvtaskoj , već bi se u svim medijima razglasilo što je napisano, a autora bi se proglasilo antisemitom, šovinistom, širiteljem govora mržnje. Oglasile bi se vjerojatno i državne institucije. Kad se radi o katoličkim i kršćanskim svetinjama,  tu je sezona uvijek otvorena, jer se zna da sankcija nema, dapače, autor i sam tiskovina ispada slobodouman i moderan. Katolički liječnici se ne mire s takvim stanjem i ovim ih pismom pozivamo da se ne boje očitovati u javnosti u zaštiti svetinja svoje vjere i javnoga morala.  

Zahtijevam objavljivanje ovoga teksta u Liječničkim novinama sukladno Zakonu o tisku, uz isti prostor i opremu, kao ispravak uvreda koje su tekstom gospodina Poljaka nanesene katoličkim vjernicima (koji su, vjerovali vi to ili ne, u većini i među čitateljima LN), te kao upozorenje da se autor od sad u svojim člancima ograniči na izrugivanje s drugim stvarima, recimo onima u koje se bolje razumije (zašto se ne izrugivati planinarstvom ili otrinolaringologijom?).
U protivnom ću sam pokrenuti postupak pravne zaštite, za što ću zacijelo i dobiti i podršku javnosti. 

Uz poštovanje
 
Romano Tripalo, dr.med.
Ordinacija opće medicine
Trg Kralja Zvominira 3
33411 Gradina

 

 

 

 

    

 

 

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s