VELIKA GOSPA – SKRIVENE PORUKE CRKVE TALIBANIZACIJA HRVATSKE MOLITVA KRIŽEVA U DRŽAVNIM INSTITUCIJAMA

Djelovanje usmjereno protiv upoznavanja javnosti s istinama vjere negativno utječe na istinski razvoj, a politički razum nije svemoguć.

Bozanić, Marija Bistrica

SAŽETAK POUČKA IZ IZJAVA BISKUPA NA VELIKU GOSPU

Istine vjere po Rimokatoličkoj crkvi možemo podvesti pod Mesićev izraz „talibanizacija“

POLITIČKI RAZUM NIJE SVEMOGUĆ
A
CRKVENI RAZUM

gradi društvo na pijesku, svemoguć je, ima identitet „božjih prava“, u njegovim vijugama politika ima tlačiteljski i agresivan izgled, pripisuje prava Bogu koja on inače ne bi imao, molitvom oslobađa straha od križa,

te  je po papi i biskupima

NEPOGRJEŠIV

Prošle godine euharistijska slavlja Velike Gospe bila su u znaku političkih obračuna.

Pod nadnaslovom „SLAVLJE SVETKOVINE ILI KONFERENCIJA ZA NOVINARE“ i naslovom „VELIKA GOSPA KAO PRILIKA ZA OBRAČUN?“ autor Hrvoje Cirkvenec, glavni i odgovorni urednik internetskog portala Križ Života, komentirao je 19.08. proslave blagdana Velike Gospe 2008.godine.

Marin Barišić je  u Sinju iskoristio svetkovinu Velike Gospe kako bi hodočasnicima predstavio Zakon o suzbijanju diskriminacije. Nadbiskup je rekao: “Tko to nije protiv diskriminacije? Ali, koje i kakve? Opravdano nam se pred ovim zakonom nameću mnoga pitanja. Tko ga je htio i zašto? Je li ga Hrvatski sabor slobodno ili podanički izglasao? Jesu li sabornici glasovali po savjesti ili je to bila svojevrsna eutanazija savjesti?“.

Zagrebački nadbiskup kardinal Bozanić nadovezao se u Mariji Bistrici na nadbiskupa Barišića, ali i na predsjednika Mesića koji je prošlih dana rekao kako bi Sveta Stolica morala povesti više računa o biskupu Jezerincu, je li njegovo mjesto u politici ili u vojsci koja ne priznaje politiku: “Naglašavam da upravo oni, koji nam predbacuju takozvano miješanje u politiku, Crkvu guraju u politiku i gotovo sve što se tiče crkvenoga života politiziraju za svoje interese. U tu se svrhu zanemaruju zdrave inicijative Crkve, sprječavaju ostvarivanja naših nastojanja, plaćaju se medijski prilozi koji zdušno promiču antipatičnost prema Crkvi, i obescjenjuju se stvarni uspjesi našega naroda“.

Glavnik urednik portala iznosi svoje mišljenje izjava Barišiča i Bozanića:

„I ako zanemarim da je sve to rečeno na svetkovinu Velike Gospe, mene kao katolika zanimalo bi pojašnjenje. Prvo pitanje bilo bi tko su ti koji zanemaruju zdrave inicijative Crkve, sprječavaju Crkvu u njezinim nastojanjima ili pak plaćaju medijske priloge za promicanje antipatičnosti prema Crkvi?

Ako je sve to što tvrdi kardinal istina, onda bi me zanimalo tko su ti tako protucrkveni subjekti društva. Radi se o preteškim optužbama koje jednostavno ne smiju ostati ovako nedorečene. Kao katolik želim znati tko to plaća medijske priloge protiv Crkve ili onemogućuje rad Crkve, jer ako je to istina onda čitavo društvo mora osuditi takvo djelovanje tih koje proziva kardinal Bozanić. A ako to nije tako, zašto iskorištavati Veliku Gospu, izmišljati i iz Crkve nepotrebno raditi žrtvu?

Isto tako bi me zanimalo zašto iskorištavati svetkovinu Velike Gospe kako bi se poslala poruka predsjedniku Mesiću? Dakako da biskupi smiju i trebaju odgovoriti predsjedniku na njegovu izjavu. No, krajnje je neprikladno odgovor slati s propovjedaonice umjesto da se zazove konferencija za novinare ili pak da se Bozanić i Jezerinac upute na Pantovčak i s predsjednikom Mesićem riješe razmirice.“

„Nažalost, činjenica je da su propovjedaonice mjesto na kojima službenici Crkve često izgube imunost na dnevnu politiku i tako postanu govornice preko kojih se iz Crkve obračunava s neistomišljenicima. A vjernici na kraju umjesto mira dobiju tjednu porciju huškanja koja nikako nije dobrodošla kako bi našu domovinu učinili mjestom suživota, tolerancije i dijaloga. Dizanje tenzija i prozivanje skrivenih protucrkvenih subjekata s propovjedaonice sigurno nije dobar put za samu Crkvu u godinama koje dolaze. Inače, vjernici će početi ići na mise tijekom kojih se ne propovijeda, a one druge mise polako će se pretvoriti u političke i ideološke skupove ili pak konferencije za novinare.“

To je komentar prošlogodišnjih propovjedi koje se po ničemu ne razlikuju od današnjih osim u nijansama aktualnih zbivanja.

Velika Gospa 2009. godine odašilje poruku različitosti stavova državnih i crkvenih dužnosnika, a time se doprinosi zbunjenosti vjernika u (ne)razumijevanju i provođenju istih u svakodnevnom životu. Narod nije s misnih slavlja otišao kućama bogatiji za nova iskustva koja mijenjanju život na bolje.

Vjernici su slušali, kao što smo i najavili, diplomatska nadmudrivanja s državom i njezinim predsjednikom o tome tko je u pravu i crkvene savjete kako ta država treba funkcionirati, iako je RH sekularna država i ne vode je prelati. Gdje se u svemu tome nalazi mali čovjek – na tu temu savjeta nije bilo. Dogmatske su veličine prekrile medijski prostor, a misna slavlja odražavaju scene poganskih predstava koje nemaju više nikakvu snagu da ekonomsku i krizu morala kroz dogovarajući korak stave u okvire održivih rješenja bujajuće krize čovječanstva.

Marin Srakić, predsjednik HBK izjavio je 14.kolovoza 2009.god. da ne postoji sukob Crkve i predsjednika Mesića. Pri tom je mislio na Glas Koncila kao glasilo Zagrebačke nadbiskupije, a ono je u isključivoj nadležnosti kardinala Josipa Bozanića. Tu vjerojatno postoji nekakav zanemarivi sukob oko kojeg su mediji podosta pisali, ali sve što je objavljeno, po Srakiću, nije vrijedno spomena.

Da li je tome tako možemo zaključiti nakon pregleda današnjih izjava biskupa i samog predsjednika Mesića.

Predsjednik Republike je izjavio da gospodin Miklenić (Glas Koncila) podcjenjuje javnost. Urednik je nešto želio reći i točno je to rekao u uvodniku. Sada se izvlačiti da to nije tako jednostavno je smiješno.

Jasno je da Predsjednik ni s kim nije u sukobu, te da želi samo provoditi zakone Republike Hrvatske i naš Ustav. Za Hrvatsku bi bilo najopasnije da je zahvati svojevrsna ‘talibanizacija’.

Crkva je odvojena od države i On se toga drži. Ne zna zašto sad netko misli da se Crkva treba pozicionirati u neki bitno širi okvir od onoga koji dopušta Ustav.

Nije protiv raspela. Hrvatska je sekularna, svjetovna, država. Ni jedna religija ne može u državnim institucijama imati svoje simbole. Njegova je pozicija principijelna. U državnim institucijama ne smiju biti izložena vjerska obilježja. Ustav je precizan i jasno određuje da u državnim institucijama mogu biti izloženi državni simboli: grb Republike Hrvatske i državna zastava. Bez slike šefa države, premijera i vjerskih obilježja.

Kardinal Bozanić progovorio je kroz usta pape Benedikta XVI. i njegove najnovije enciklike «Ljubav u istini» da “kršćanstvo i druge religije mogu dati svoj doprinos razvoju samo ako i u javnom prostoru bude mjesta za Boga, pri čemu se osobit naglasak stavlja na kulturalnu, društvenu, ekonomsku te nadasve političku dimenziju.

Nijekanje prava na javno ispovijedanje vlastite religije i na djelovanje usmjereno protiv upoznavanja javnosti s istinama vjere negativno utječe na istinski razvoj. Isključivanje religije iz javnog života, kao i religijski fundamentalizam onemogućuju da se osobe zbiljski susretnu i zajedno surađuju u napretku čovječanstva. Na taj način osiromašuju motivacije javnog života, a politika poprima tlačiteljski i agresivan izgled, naglasio je Bozanić.

U ozbiljnu opasnost dolazi poštovanje ljudskih prava, bilo zbog toga što im biva oduzet njihov transcendentni temelj bilo zbog nepriznavanja osobne slobode – citirao je kardinal Bozanić Svetoga Oca i kroz njegove riječi poručio kako je «razum vazda potrebit pročišćenja vjerom, a to također vrijedi i za politički razum, koji sebe ne smije držati svemogućim».

Papa Benedikt XVI je izjavio kako je đavao slomio ljestve koje su vodile do neba (bilo bi zanimljivo čuti od pape tko naučava đavlov nauk). Naš nam je Gospodin svojom mukom oblikovao druge… Presveta Djevica stoji na vrhu ljestvi i drži ih objema rukama, rekao je Papa, te na kraju povjerio Majci Božjoj svećenike cijelog svijeta.

Splitsko-makarski nadbiskup Marin Barišić upozorio je vjernike da ne grade društvo na pijesku, bez indentiteta i zajedništva, bez etičkih i moralnih vrednota, bez svijesti pripadnosti i osjećaja za opće dobro, te je izmolio vrlo aktualnu molitvu u strahu od micanja križeva iz državnih institucija:

“Proslavljena Marijo, koja si stajala pod križem svoga razapetoga Sina, oslobodi nas straha od križa u javnim prostorima naše Domovine i društva. Neka nas prihvaćanje i životno svjedočenje križa tvoga Sina, križa ljubavi, praštanja, tolerancije, sve dovede u tvoj zaštitnički i zagovornički, tvoj proslavljeni majčinski zagrljaj. Amen!“

Gospićko-senjski biskup Mile Bogović istaknuo je kako je Božja prisutnost uvijek afirmacija čovjeka, te da čovjek ne treba očekivati ni od kojeg političkog sustava da će biti uvijek pravedan prema njemu.

Čovjek se nije u stanju nositi s uvjerenjem da nema nikoga iznad njega, jer će prije ili kasnije ponižavati druge i sam doživjeti poniženje.

Svoje ciljeve povezali su s borbom protiv Božjih prava, naglasio je mons. Bogović.

“U borbi za prava čovjeka, a bez Boga, učinjeni su veliki zločini nad čovjekom. Iz te borbe za čovjeka bez Boga izašla su dva antiljudska sustava – fašizam i komunizam. Ti su sustavi pokazali kako je opasno kada čovjek prisvoji sebi Božja prava da može raspolagati životima drugih ljudi”, rekao je biskup Bogović.

Podsjetio je kako su revolucionari rušili svaki autoritet izvan i iznad čovjeka te govorili da treba “ukloniti svećenike, crkve, križeve iz ureda, škola i vojarni, a prava koja su pripisana Bogu da preuzme čovjek”.

Gospićko-senjski biskup Bogović naglasio je kako je time počelo jedno novo vrijeme u kojemu se razvija jaka struja koja ništa ne dokazuje Bogom, nego samo čovjekom, koja se “oslobodila” Božjeg nadzora, a to će imati velike posljedice za društvo.

“Iz borbe za neograničena ljudska prava i slobodu liberalizam je otvorio vrata i fašističkoj i komunističkoj diktaturi. Zato nije dovoljno biti antifašist i ujedno zaogrnut komunističkim plaštem, potrebno je i njega zbaciti. Nije dovoljno biti antikomunist s fašističkim plaštem na sebi. Neki se hvale svojim antifašizmom, kao da pod njime i u njegovo ime nije učinjeno mnogo zločina nad ljudima”, izjavio je Bogović.

Zaključio je kako treba biti humanist, a to isključuje i komunizam i fašizam.

Đakovačko-osječki nadbiskup i predsjednik Hrvatske biskupske konferencije mons. Marin Srakić je upozorio da čovječanstvo što se više udaljuje od evanđelja postaje nečovječno i okrutno.

Molimo za mudrost ljudi našega vremena da uvide kako su njihovi podvizi često beskorisni i njegove smione manipulacije divlja eksperimentiranja i kalkulacije bez pravog osjećaja i bez milosrđa. Molimo da svi ljudi bez iznimke riješivši se svih zabluda, napustivši sve ludosti, prevladavši poluistine, spoznaju, priznaju i klanjaju se Isusu iz Nazareta kao jedinom Spasitelju, jedinom Učitelju, jedinom koji može spasiti naš život iz tisuću oblika besmisla što ga guše i od tisuću sebeljublja koja ga čak pod imenom građanskog napretka izopačuju i oskrvnjuju – kazao je u svojoj propovjedi mons Srakić.

Zaključak je da čovječanstvo postaje nečovječno i okrutno (Srakić), a samo u javnim prostorima treba biti mjesta za Boga (Bozanić). To su svi javni prostori a napose crkve od kamena. U dušama ljudi ne postoji Bog. Bozanić nadalje poručuje da u ozbiljnu opasnost dolazi poštovanje ljudskih prava (stoljećima su ljudska prava pod paskom  inkvizicije ili Kongregacije za nauk vjere op.a) a «razum je vazda potrebit pročišćenja vjerom, a to također vrijedi i za politički razum, koji sebe ne smije držati svemogućim».

Čovjek ne treba očekivati ni od kojeg političkog sustava da će biti uvijek pravedan prema njemu, izjavio je Mile Bogović, ali nije rekao da to sama Crkva treba biti. Svoje ciljeve političari su povezali s borbom protiv Božjih prava, naglasio je mons. Bogović. Međutim, Bogović ne razumije da Bog ne treba nikakva ljudska prava – On nije ograničen političkim sustavima niti crkvenim naučavanjem.

Papa izjavljuje da je đavao slomio ljestve prema Bogu (od raspela ćemo napraviti nove op.a) te je na današnji dan stavio sve svećenike ovog svijeta  pod pokroviteljstvo blažene djevice Marije!?! Svećenstvo će ljestve popraviti i onda ćemo se svi na kraju naći kod Marije na nebu. Tamo nema Oca. Znači idemo blaženoj djevici Mariji koja je iznad Boga, a odgovora na pitanje gdje je On u svemu tome – nema?

Nepogrješivo učenje pape i njegove Crkve upućuje na to da je Otac digao ruke od čovječanstva, a daljnju brigu za civilizaciju preuzima Velika Gospa.

Poruka Velike Gospe Hrvatskoj o metodama koje Crkva upotrebljava u drugim zemljama trebala bi prizvati u svijest građanima moralno etičke vrednote. Jedan vid poruke su i sakriveni načini rješenja problema nasilja. 

Splitsko-makarski nadbiskup Marin Barišić upozorio je vjernike na blagdan Velike Gospe da ne grade društvo na pijesku, bez indentiteta i zajedništva, bez etičkih i moralnih vrednota, bez svijesti pripadnosti i osjećaja za opće dobro.

Cilj (ne) opravdava sredstvo:

Deutsche Welle

Autor: Selma Filipović

Odg. urednik: Goran Prokopec

13.08.2009.

Hoće li žrtve crkvenog nasilja dobiti 25 milijardi eura?

Nasilje pod okriljem vjere

U Njemačkoj je tijekom pedesetih i šezdesetih godina oko pola milijuna djece odraslo u domovima za nezbrinutu djecu pod okriljem Crkava. Šokira otkriće da su djeca u domovima bila izložena nasilju svake vrste.

„Hans-Siegfried Wiegend godinama već pati. Nerado se sjeća svog djetinjstva koje je tijekom pedesetih godina proveo u domu za nezbrinutu djecu. O domu ispunjenom roditeljskom toplinom mogao je samo sanjati. Umjesto ljubavi i roditeljske pažnje, djetinjstvo pamti po batinama i prisilnom radu. ”Mnogi vršnjaci, koji su sa mnom živjeli u domu, danas su bolesni i siromašni, upravo zbog boravka i iskustva u domu. Potpuno je razumljivo kada kažu da više ne žele slušati riječi utjehe, oni žele nešto konkretno.”

Umjesto u školi, radili u močvarama

Živi primjer su i djeca iz domova Heimstatt i Freistatt, u blizini Hannovera, koji su prisilno radili u močvarama. Umjesto u školskim klupama, vrijeme su provodili vadeći trsku i po suncu i po kiši. Vremena za obrazovanje nije bilo. Svakodnevno nasilje, a nerijetko i seksualno zlostavljanje, ostavili su duboke ožiljke. O svom tamnom poglavlju, Crkva je tek nedavno progovorila. Manfred Schwetje, direktor Pokrajinske evangelističke crkve u Hannoveru kaže: ”Sigurno je bilo nasilja i svaki pojedinačni slučaj nasilja koji se dogodio, bio je suvišan. Ispred Crkve, ali i ispred svih njenih ustanova, kažem da je užasno ako su ljudi morali iskusiti takvu vrstu nasilja. Ne želim, doduše, komentirati cijeli tadašnji sustav.”

Ništa od odštete, slučaj je zastario?    

Oko pola milijuna žrtava crkvenog nasilja u domovima mora ispaštati i u današnjem sustavu. Bore se za odštetu, ali izgleda gotovo da i nemaju. Nedostaje im pravna osnova za tužbu. Slučaj je zastario, a prisilni rad ne mogu dokazati. Jedinu nadu daje im peticija za tužbu koju su uputili na adresu njemačkog Parlamenta. Marlene Rupprecht, predsjednica Odbora za peticije u donjem domu Parlamenta objašnjava: Po pravilu smo već nakon 14 dana trebali odbiti njihovu peticiju jer nema zakonsku osnovu. Ali nismo! Postoji politička volja. Već tri godine saslušavamo žrtve, surađujemo sa stručnjacima. To je vrlo teško, želimo ljudima pokazati razumijevanje, ozbiljno smo shvatili njihovu situaciju i tražimo rješenje.”

Pravno rješenje traže vrhunski odvjetnici

Rješenje traže i sudionici grupe takozvanog Okruglog stola, koju čine predstavnici žrtava, države, pokrajina, općina, socijalnih i crkvenih udruženja. Grupi su se priključila i dva vrhunska odvjetnika, a jedan od njih je Michael Witti, koji je zastupao nekadašnje prisilne radnike u koncentracijskim logorima. Bezbrižno djetinjstvo više im nitko ne može vratiti, ali hoće li žrtvama nasilja u domovima biti vraćeno bar pravo na pristojnu starost? Odluku o pravu na tužbu za novčanu nadoknadu u iznosu od 25 milijardi eura danas donosi sud!“

Ovo je sastavni dio činjeničnog stanja uoči blagdana Velike Gospe.

Za kraj, današnji dan obilježen je, pored ostaloga i dernecima kao nezaobilaznim dijelom folklora proslave Velike Gospe:

Deutsche Welle

Hrvatska i regija | 15.08.2009

Blagdan hodočašća i praznik derneka

U Sinju se na tradicionalnom hodočašću za Veliku Gospu, 15. kolovoza, slijevaju rijeke vjernika iz četiri pravca: iz Livna, Imotskog, Vrlike i Splita.

„Vjernici, ali i mladi ljudi željni doživljaja i testa vlastite izdržljivosti, pješače noću 33 kilometra, na putu od Splita do Sinja. Ima ih posvećenih Gospi koji nerijetko pješače bosi: „Teško mi je, jedva sam se uspeo uz Klis… Sad je lakše. Moram izdržat do Sinja jer sam se zavjetovao“, govorio nam je uspuhani mladić kojeg je vjera navela na ovaj mali podvig. No,  ima i rekreativaca posvećenijih svjetovnim užicima. „Idemo malo uz malu pivu. Dobro je, prva je liga“, zadovaljan je mladić koji je vrelinu spliskog asfalta zamijenio za jednako užarenu staru cestu koja od Splita do Sinja vodi preko Klisa.

Od obrane od Turaka 1715., za što Sinjani zahvaljuju Čudotvornoj Gospi Sinjskoj, održava se sinjska Alka, a alkari su neizostavni dio procesije u Sinju na Veliku Gospu.

„Hodočašće na Veliku Gospu je nesumnjiva tradicija“, potvrđuje nam to i Toni iz Solina koji na ramenima nosi sinčića da mu pokaže put, kaže, do Crkve Čudotvorne Gospe sinjske. „Iša’ je moj dida, moj ćaća, ja, pa će i on…“

Marijanski puk

Za hrvatski katolički puk kažu da su marijanski narod – U Hrvatskoj je jedna od deset župa posvećena Blaženoj Djevici Mariji, a na 20 župa postoji jedno svetište posvećeno Majci Božjoj. Za Veliku Gospu ne pješači se samo u Sinj. Pohodi se još i u Mariju Bistricu koju godišnje posjeti oko 700.000 vjernika, u Rijeku na trsatsko svetište koje je posjetio i Ivan Pavao Drugi, zatim u Aljmaš, remetsko svetište, Krasno i Pećno… U nebrojenim mjestima u Hrvatskoj za Veliku Gospu se održavaju procesije.


clip_image001_0025
Službena crkva ne priznaje Međugorje kao mjesto hodočašća

Sinjsko svetište nije najposjećenije, ali je posebno… Moć zagovora Gospi Sinjskoj seže gotovo tri stoljeća unazad – do 1715.godine kada je turska vojska od 40 do 60 tsuća vojnika opsjedala utvrdu u kojoj je bilo svega 700 branitelja koji su se Bogu molili pred Gospinom slikom koju su fratri donijeli iz Rame. U jutro 15.kolovoza shvatili su da su Turci odustali od osvajanja… Povjesničari iznose razne pretpostavke zašto su se Turci povukli, po nekima su to uradili i radi dizenterije, ali stare bitke su kao i suvremeni sport: tijek utakmice se zaboravi, pamti se samo rezultat…

„Nama je jedno sigurno a to je da su branitelji bili uvjereni da su božjom pomoću koju su izmolili pred slikom Čudotovorne Gospe Sinjske obranili Sinj“, kaže gvardijan samostana u Sinju fra Božo Vuleta. Ta slika, sada ukrašena zlatom, čuva se u crkvi Čudotvorne Gospe Sinjske u kojoj hodočasnici na koljenima hodaju oko oltara.

Miris davnih vremena

Za ljudima ide roba, a za njom i novac… Trideset i tri kilometra od Splita do Sinja prate štandovi s osvježavajućim napitcima, čevapčićima, janjetinom… Derneci o vjerskim blagdanima po Dalmatinskoj zagori bili su značajni trgovački ali i društveni događaji. Ta tradicija se zadržala u Velikom Prologu kod Vrgorca. Poslije mise se kupuje – najviše kućne potrepštine i poljoprivredni alat. Dolaze kovači iz Kreševa i Vareša, iz Bosne, donose motike i maškline, peke i bronzine…

Gvardijan sinjskog samostana fra Božo Vuleta kazuje priču o obrani Sinja 1715.godine u Crkvi Čudotvorne Gospe sinjske za vrijeme zadnje sinsjke Alke.Gvardijan sinjskog samostana fra Božo Vuleta kazuje priču o obrani Sinja 1715. godine u Crkvi Čudotvorne Gospe sinjske za vrijeme zadnje sinjske Alke.

Na ovom 200 godina starom derneku zamirišu neka prohujala vremena a ljudi, onda, iz elegije za prošlim, kupuju i ono što im baš ne treba ali što ih podsjeća na djedovska vremena. Nađe se tu svega i svačega – i CD-a s trubofolkom, i odjeće i obuće „made in China“, ali posjećeniji su štandovi poput štanda obitelji Nogalo, kovača iz Slivna u Imotske krajine. „Kupuju se motike kvalitetne. I to kupuju ne samo ovdašnji ljudi, nego  i ljudi iz Primorja i Hercegovine. Vrijedan je svijet ovdje. Gdje je god polje urađeno – znači tu je vrijedan narod“, rekao nam je Ante Nogalo lani na velikoprološkom derneku.

Nađe se u kutijama od košulja i prave hercegovačke škije. Prodaje je Adam Pavlović iz Gornje Vitine u Hercegovini koji, kaže, jedva je dočekao demokraciju jer sad škiju prodaje slobodno. Na ruku mu ne idu jedino zakonska rješenja i kampanja protiv pušenja.„ ‘Ko dobro jede i pije nije mu škija štetna. Onima koji se debljaju zdravo je pušit…“, ima svoje teorije Adam.

Dernek je sastavni dio hodočašća - a janjetina neizostavni dio dernekaDernek je sastavni dio hodočašća – a janjetina neizostavni dio derneka

Važno je vidjeti svijet

Derneci su El Dorado za stočare, vlasnike stoke sitnog zuba. O derneku u Velikom Prologu ispeče se oko 300 janjaca. Kilogram pečenog je 150 kuna. „Naši preci kad nisu imali para  štedili bi da bi na dernecima mogli pojist kilo – dva pečenoga“, kaže Marko Šiljeg iz Metkovića koji o Velikoj Gospi prodaje svoje janjce u pečenom stanju.

Danas – unatoč recesiji – nema štednje o blagdanu i derneku. Čeka se red za pečenu janjetinu. Dok mesari žustro tranširaju janjce – mrvice pečenog mesa pršću po svečanim, misnim, odorama posjetitelja. No, nitko se ne ljuti, jer i to je – „vratiti se mastan kući“ – sastavni dio derneka.

Suštinu Velike Gospe nam je, možda, kazala Kata Ereš iz Metkovića. Premda je bila na misi, zatim kupila i prtvu i krtol, i premda je kušala pečenu janjetinu – radi svega toga nije stigla u Veliki Prolog. „Došla sam vidjeti svijeta, zanimljivo je…“, kaže Kata koja se sjetila i mladosti kad su derneci, pa i ovaj za Veliku Gospu, bili i prilika za upoznavanje djevojaka i mladića, za igru i za pjesmu – reru, gangu ili kakvu treću. I danas su derneci u Dalmatinskoj Zagori vrijeme za podsjećanje na nju kakva je nekad bila.“

Autor: Goran Vežić

Odg. ured: Z. Arbutina

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s